کشف یکی از علل افزایش خطر حمله‌ی قلبی در افراد مبتلا به دیابت

24 مارس 2017- دانشمندان آلمانی یکی از علل افزایش خطر حملات قلبی در افراد مبتلا به دیابت را کشف کردند. یک تیم تحقیقاتی از دانشمندان دانشگاه فنی مونیخ (TUM) دریافتند که از دست رفتن رگهای خونی کوچک در اطراف قلب برعضله‌ی قلب تأثیر گذاشته و خطر حملات قلبی را افزایش می‌دهد. محققان در حال کار بر روی یک درمان ژنتیکی برای رشد این رگهای خونی کوچک و احتمالاً ابداع یک گزینه‌ی درمانی جدید هستند.

بعنوان بخشی از این مطالعه، دانشمندان به مقایسه‌ی رگهای خونی بیماران مبتلا به دیابت و افراد غیر دیابتی که تحت عمل پیوند قلب قرار گرفته بودند، پرداختند. آنها کشف کردند که بالا بودن مقدار قند خون با کاهش سلولهای pericytes در ارتباط است، این سلولها بطور معمول یک لایه‌ی محافظ در اطراف رگهای خونی کوچک تشکیل می‌دهند.

دکتر Rabea Hinkel نویسنده‌ی این مقاله می‌گوید: ما معتقدیم این لایه دارای یک عملکرد ثابت است و هنگامیکه تخریب می‌شود، کل رگهای خونی ناپایدار شده و در نهایت تخریب می‌شود.

آزمایشات بر روی حیوانات نشان داد که دیابت کنترل نشده با کاهش مداوم تراکم مویرگهای اطراف قلب همراه است. در افراد مبتلا به دیابت تعداد عروق خونی کوچک اطراف قلب به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد.

پرفسور Christian Kupatt گفت: تا بکارگیری این درمان برای انسان زمان زیادی مانده است اما ما برای اولین بار در یک مدل حیوانی تراریخته ی بزرگ که بسیار به مدلهای انسانی دیابت نوع 1 شباهت دارد، نشان دادیم که چگونه دیابت سبب تخریب قلب می‌شود، نتایج این تحقیقات دیدگاه‌های جدیدی را برای درمان بیماران ارائه داده و اهمیت تشخیص زود هنگام دیابت را گوشزد می‌کند. یافته‌های این پژوهش در مجله‌ی کالج آمریکایی قلب و عروق به صورت آنلاین منتشر شد.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/mar/scientists-discover-what-could-increase-heart-attack-risk-in-people-with-diabetes-95747438.html